Oddech kluczem do lepszego życia.

Oddech kluczem do lepszego życia.

Cierpisz na częste bóle głowy?
Czujesz się wiecznie zdenerwowana/ny czy zestresowana/ny?
Pijesz dużo kawy bez uczucia pobudzenia?
Masz małą ruchomość klatki piersiowej czy barków?
Czujesz się ogólnie spięta/y?
Weź głęboki wdech i wydech i przeczytaj ten tekst…

Jak wiadomo, oddychanie jest nam potrzebne do życia. Komórki bez tlenu nie mają szansy na przeżycie.
Każdy z Nas oddycha kilkanaście razy na minutę. Jest to „ćwiczenie” które wykonujemy bez zastanowienia. Wykonywane niedokładnie tzn. wyłącznie wybraną częścią płuc może doprowadzić do zmniejszenia ich pojemności. Co za tym idzie, spadek wydolności ogólnej, zmniejszenie zakresów ruchu, nawet bóle np. głowy lub mięśni.
Uwaga, dobra wiadomość jest taka, że można to zmienić, wytrenować.

Wdech jest aktem czynnym, bierze w nim udział przede wszystkim przepona oraz mięśnie międzyżebrowe zewnętrze.
Warto wiedzieć, że głęboki wdech aktywuje współczulny układ autonomiczny, co za tym idzie, przygotowuje Nas to „ataku/walki”. Dlatego głęboki wdech daje siłę przed wyzwaniem.
Wydech jest aktem biernym, w którym biorą udział głównie mięśnie międzyżebrowe wewnętrzne. Wydech można utożsamić ze stanem relaksu i rozluźnienia.

Oddechem możemy pozytywnie wpływać na swój stan psychiczny, pamięć, koncentrację a nawet działać przeciwbólowo.
Działa to też w drugą stronę.
Przy złym oddychaniu możemy doprowadzić do pogłębienia stresu, niepokoju, pogorszyć postawę ciała.

Oddech skupia się w piersiowej części kręgosłupa. Wpływa na ruchomość żeber, ustawienie obręczy barkowej, funkcję przepony.
Nieprawidłowe działanie przepony występuje np. wtedy, kiedy oddychamy głownie górną częścią klatki piersiowej. Może to powodować niepotrzebne napięcia w obrębie kręgosłupa szyjnego czy bólów głowy.

Hmm… Jak zatem oddychać?

Prawidłowy wzorzec oddechu to taki przez który angażuje przeponę oddechową. Nabierając powietrze unoś równomiernie zaczynając od dolnych żeber, klatkę piersiową i brzuch. Niech oddech „promieniuje” od środka ciała na zewnątrz, rozchodząc się równomiernie w każdą stronę.
Ważne, aby nie unosić obojczyków czy obręczy barkowej.
Istnieje wiele technik oddechowych „specjalnych”.
Relaksacyjne, pomagające się skoncentrować, mobilizujące np. przed wystąpieniem, także takie które zalecane są przy zabiegach tj. cięcie cesarskie czy zabiegi w obrębie klatki piersiowej.

Zwróć uwagę na to jak oddychasz, może to wpłynąć dosłownie na Twoje życie.

Daj sobie tydzień, dwa z tymi ćwiczeniami oddechowymi i zauważ różnicę.

Trener Fizjoterapeuta

Elżbieta Twardowska

No Comments

Post a Comment